Jump to content
Sign in to follow this  
tuca

Wattage Uv Lamp

Recommended Posts

hallo,

 

Na 8 jaar baardagaam-loos door het leven te gaan :rolleyes: heb ik terug een terrarium in huis gehaald.

2 weken geleden ben ik aan de inrichting van begonnen (volledig zelfbouw), en het is nu eindelijk klaar. Draait al enkele dagen en de temperaturen zitten goed.

 

Het is een terra van 80x40x50 cm voor de tijdelijke huisvesting van 2 jonge agaampjes (had er graag van 2-3 maand oud). Binnenkort begin ik aan de bouw van een groot terrarium, want de huidige wordt uiteraard te klein.

 

Ik lees hier al geruime tijd mee om de kennis terug op te frissen, maar heb toch een vraag wat betreft de uv lamp. De winkeleigenaar gaf me voor deze bak een 26 w spaarlamp mee (VG products 5.0, 5% uvB, 30% uvA). Deze hangt horizontaal op goed 25 cm van een plateau (waar ik ook een warmtelamp heb hangen).

 

Is deze lamp niet te zwaar voor deze terra afmetingen, en voor jonge agaampjes ? Aangezien ik nu op verschillende fora lees over gebruik van 13w uvB lampen.

Gesteld dat deze goed is, met hoeveel uur uv licht per dag mag ik starten ?

Een laatste vraagje : Mag ik boven mijn lampen alu folie (zilverpapier :) ) plakken om eventueel meer licht- of uvB opbrengst te verkrijgen ? Of is dit af te raden ?

 

Nog een allerlaatste vraagje.. vanaf wanneer begint de verkoop van jonge agaampjes ? Ik zie nauwelijks enig aanbod op fora of zoekertjessites. Een lege bak is ook maar saai ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

wekom om ophet forumen gelijk al een duidelijk verhaal!

ik doe altijd alu foli om de spaarlampen heen,en ook bij de kleintjes een 10,0 spaarlamp.

er zijn hier al kleintjes geboren,en er zullen wel mensen zijn die bereid zijn om wat fototjes te plaatsen,wat dat betreft zit je hier ook goed!

zeg wel even wat je zoekt,en waar je woont!

misschien kan je ook naar de tentoonstelling komen in nieuwegein aan het einde van de maand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik raad de UV spaarlamp van VG af.

 

Wij hebben jonge baardjes, maar het ligt eraan wat je zoekt.

 

Klopt dat er in het begin van dit jaar nog weinig nakweek beschikbaar is.

 

Meeste baardjes leggen schijnbaar hun eitjes wat later dit jaar, komt

wel vaker voor trouwens.

 

Ben jij toevallig Franky?

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Marc,

 

inderdaad Franky.

 

Ik had een 2 tal weken nog iemand (vermoedelijk ook hier aanwezig) gemaild, maar jammer genoeg is mijn outlook toen gesneuveld. Mail is weg en ik weet dus niet meer wie ik toen gecontacteerd had <_< Ik had toen ook u al gemaild maar die eerste is blijkbaar/vermoedelijk niet aangekomen.

 

Wat betreft de UV lamp, waarom is deze van VG af te raden ?

Begreep het al niet goed; daags ervoor naar de winkel geweest voor info. Deze raadde er 2 aan die goed waren, goedkoopste was rond de 26 euro, andere was 33 euro. De andere (goedkopere) waren veel minder van kwaliteit.

Daags nadien ga ik dus terug om oa een uv lamp te halen. Verkoopt hij me die van VG. Heb er toen niet bij stilgestaan (newbie..). Pas toen ik thuiskwam zag ik op het kassaticket dat dit een goedkopere lamp was..

 

De terra staat klaar voor 2 jonge vrouwtjesagamen. Als (her)beginner zonder enige show- of fokkerij ambitie, gaat de voorkeur naar de gewone (goedkopere) wildkleur. k spendeer dan liever het prijsverschil aan voeding, goede vitaminen, (evt nieuwe uv lamp ;) ) .. om ze extra goed in de watten te leggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De terra staat klaar voor 2 jonge vrouwtjesagamen. Als (her)beginner zonder enige show- of fokkerij ambitie, gaat de voorkeur naar de gewone (goedkopere) wildkleur.  k spendeer dan liever het prijsverschil aan voeding, goede vitaminen, (evt nieuwe uv lamp  ;)  ) .. om ze extra goed in de watten te leggen.

Kijk dit is nu eens een goede ingesteldheid ;)

 

Wat de UV lamp betreft zou ik naar een 13watt gaan, zeker als je opteerd voor kleine (jonge) dieren aan te schaffen en met de maten van het terra.

Later kan je overstappen naar een zwaardere.

Met VG heb ik geen ervaring maar met de repti glo die bij Marc te verkrijgen zijn en met de arcadia heb ik goede ervaringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals Jo al aangaf een prachtige ingesteldheid en de wildkleur blijft nog altijd een van de mooiste kleuren die er zijn want daar is het toch mee begonnen ;) en kan je geen ongelijk geven om deze aan te schaffen.

Wat de UV lamp van VG betreft daar heb ik persoonlijk minder goede ervaringen mee gehad maar zoals steeds is dit een persoonlijke ondervinding en zullen er genoeg personen zijn die dit tegenspreken en dit zul je natuurlijk zelf moeten ondervinden.

Ikzelf ben nu de UVB balken van Arcadia aan het proberen en ben daar uiterst tevreden over want dieren zitten prachtig op kleur , heb deze uitgeprobeert op een 6 tal dieren die ik heb laten overkomen uit Amerika en heb er geen klagen over want zijn momenteel mijn meest gekleurde dieren.

Mijn terrariums waar ze inzitten zijn wel maar 40 cm hoog en heb voor deze hoogte gekozen zodat ze een maximum aan Uv kunnen ontvangen en blijkbaar doet deze hoogte het h

Share this post


Link to post
Share on other sites

k zou voor ee acardia gaan 7% die geeft het meeste uv af van de compact lampen. ik zou niet aan een repti glo beginnen dan kun je ze net zo goed het geld geven en niks mee geven.. zo weinig geven die (pruts) lampen af. die werken tot vanaf 15cm... en dan is het nog minimaal..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Lampen afbreken is gemakkelijk.

 

Wij zijn dus wel tevreden over de repti glo compact spaarlampen zeker

bij de opfok van jonge baardjes.

 

Heb al diverse keren proberen uit te leggen dat te veel UV ook schadelijk is.

 

Groetjes Marc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joow ,

 

Idd zoals marc al zei is teveel UV schadelijk .. Ben nu zelf vannales aan het uitproberen , op de moment heb ik dit in de terra's hangen hoogte is trouwens +-40 cm tot aan de spots een REPTIGLO 5.0 13W ( had tot gisteren de 10.0 hangen maar ze zaten met hun oogjes toegeknepen ) als bijverlichting/warmtespot een SUNGLO HALOGEN NEODYMIUM LAMP 50W ((blauwachtige) voor een hogere lichtopbrengst en infrarood ) daar reptielen 4 kleurreceptoren hebben en zo meer licht zien , en als bijverlichting de SUNGLO NEODYMIUM DAYLIGHT 25W ( Roodachtige lamp ), is dit goed of moet er nog iets bij of anders , wou eerst in plaats van de SUNGLO NEODYMIUM DAYLIGHT 25W een SUNGLO TIGHT BEAM BASKING SPOT LAMP 50W steken maar dan wordt dit wat warm en klopt dit dat ze meer licht zien als ons en dit dus de juiste lampenkeuzes zijn want veel raden de REPTIGLO 2.0 aan omdat dit een CRI heeft van 96 ..

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank aan iedereen voor de uitleg.

 

Ik haal morgen een andere.

Er zitten nog geen agaampjes in de bak, dus t kon gelukkig nog geen kwaad.

 

grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×