Jump to content
Sign in to follow this  
Peppy & Kokky

Enkele Vraagjes Over Onze Panterkameleon...

Recommended Posts

ik heb enkele vraagjes over het gedrag van onze Kamiel (panterkameleon)

 

Kamiel valt enorm veel... Hij doet de meest acrobatische bewegingen en dan valt hij... Soms kruipt hij op de kurk tot boven aan zijn terra en patat, daar vliegt hij...

Dan blijft hij enkele seconde liggen en dan kruipt hij weer rustig verder...

Is dat normaal? Of zou hij misschien last hebben van evenwichtstoornissen?

Zijn neusje is al een beetje gekwetst door 't vallen...

 

Kamiel moet niet van mij weten... En eerlijk gezegd, 't is een beetje wederzijds...

Toen we een kameleon gingen halen, zaten er 3... Hij en nog 2 broers van hem... Hij was de mooiste, maar ook wel de meest agressieve... Zijn broer vond ik super... Die was groter en veel pastelkleuriger en niet agressief... Omdat de beestjes voor m'n vriend zijn, koos hij dus 't diertje... Nu is al gebleken dat Kamiel niet van mij moet hebben... Als ik naar hem ga kijken aan z'n terra zet hij z'n bekje open en zet hem in aanvalspositie, totdat hij ziet dat ik eten of de waterverstuiver bijheb...

Voor hem te sproeien is hij niet kwaad, hij komt dan gewoon naar me toe en zou zelfs op m'n hand kruipen, idem met eten...

Gisteren was 't zo erg dat toen mijn vriend hem eruit nam en ik moest overpakken omdat hij op zijn rug kroop en hij er niet bijkon, dat hij ineens toen hij doorhad dat ik hem vasthad in versnelder tempo op mijn arm liep en begon te blazen...

Kan ik iets doen aan zijn gedrag of is hij echt anti- vrouw en vooral anti-mij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe zien zijn nagels eruit?

Heeft hij genoeg grip op de kurk of takken? (niet te glad)

 

Zijn agressie komt volgens mij verder van jouw angstgedrag, zoal bij honden en katten voelen ook deze dieren bij wie ze de baas kunnen spelen en bij wie niet.

Jij zult gewoon dominanter moeten zijn dan die kameleon en totaal geen angst vertonen als je hem wilt vast nemen. Niet twijfelen gewoon langs onder met je hand de kameleon benaderen en ineens vast nemen.

Ook al wil hij bijten gewoon niet terug trekken en niet laten merken dat jij bang bent, sterker nog telkens als hij zijn mond open doet, duw jij hem terug dicht met jouw vinger.

De aanhouder wint zegt men altijd en dat is in dit geval!

 

Mvg,

Tom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Tom,

 

Zijn nagels zijn goed volgens de dierenarts... We zijn vrijdag met hem naar de dokter geweest voor een check-up...

Hij is kerngezond verklaard :)

Dus zijn nagels zullen ook wel goed zijn denk ik...

 

Of hij genoeg grip heeft op de kurk weet ik niet...

die is glad... maar hij heeft dat ook als hij over de bamboe loopt en zo...

hij vindt het leuk om tegen 't glas te klimmen...

 

dat durf ik niet hoor... is echt wel akelig als die al blazend naar je toe komt...

hoe bedoel je dat ik hem met mijn vinger moet terugduwen? ik vrees als ik dat doe ik een beet vastheb van hem...

hij vindt me maar niks, tenzij ik hem eten geef of sproei...

bij mijn vriend is hij veel vriendelijker...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als zijn nagels ok zijn, dan vermoed ik een te gladde ondergrond.

Ze kunnen wel klimmen met hun nagels, maar enkele tegen oppervlakte waar hun nagels makkelijk grip op hebben. Dus niet gemakkelijk tegen bamboo en andere gladde oppervlakten.

 

Als je van hem schrikt hebt, dan zal dat gedrag alleen maar zo blijven of nog erger worden. En telkens wanneer jij je hand of vinger terug trekt denkt meneer weeral dat hij gewonnen heeft en gaat hij dit volgende keer nog sneller proberen.

Zelfde verhaal van aanhouder wint, maar deze keer wint dan het beestje van het baasje. Wat niet de bedoeling mag zijn!

 

Als je echt zoveel schrik hebt dan doe je in het begin werkhandschoenen aan en dan kan hij bijten zonder je het voelt. Dus niet terug trekken!

Met zijn mond dicht duwen bedoel ik gewoon langs onder komen met je hand/vinger en als zijn mond open staat(bijtgedrag) gewoon terug dicht duwen. Kwestie van dominantie en jij bent de baas! De kameleon moet jouw onderdanig zijn en hij moet dit ook voelen.(niet overdrijven natuurlijk)

 

Mvg,

Tom

Share this post


Link to post
Share on other sites

hij heeft het zelfs als hij over zijn takken en zo klimt, dat is echt niet glad van ondergrond... hij probeerd ook altijd tegen het glas te klimmen, maar ja, dat lukt helemaal niet he...

 

zal dat eens moeten proberen... maar wat doe ik als hij al blazend naar me loopt?

als ik hem eten geef of hem ga sproeien, ben ik precies zijn beste vriendin...

dan zou hij op mijn hand komen kruipen...

't is ne rare onze Kamiel ;)

Peppy daarentegen (de flapnekkameleon) toont bijtgedrag naar Filip, niet naar mij... Het is wel zo dat we niet samenwonen en dat de beestjes bij mij staan..

Ik geef ze eten in de week... Mss heeft het daarmee te maken?

 

ook heb ik gemerkt dat hij niet zoveel eet... springkanen dat wel, maar krekels is hij niet zo voor...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raar van dat klimmen, want normaal kunnen ze heel goed klimmen.

 

Als hij blazend naar jouw loopt dan benader je hem langs onder.

Chamaeleo dilepis zou ik persoonlijk niet te veel vast nemen omdat deze dieren vele meer last hebben van stress.

 

Kwa voeding meer afwisselen, niet enkel sprinkhanen of krekels geven en er zeker voor zorgen dat het geen kieskeurige eter wordt want daar heb je meestal op langere termijn problemen mee.

 

Mvg,

Tom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×