Jump to content
erwin

Winterharde Schilpad

Recommended Posts

we zouden zeer graag het stukje tuin dat nog vrij is gebruiken om een schilpadden verbliif te maken

(zet maar "WE" ,maar het is moeders gebod :rolleyes: )

 

we zouden zeer graag winterharde schilpadden aanschaffen

 

graag hadden we tips over omheining,beplanting,huisvesting,verwarming

 

dank bij voorbaat

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Erwin,

 

De landschildpadden bij uitstek om buiten te houden zijn de gewone griekse landschildpadden. Ze zitten hier het hele jaar door buiten en doen dan in de winter een winterslaap in een hok dat constant op 6 graden staat.

Ze zijn de gemakkelijkste soort en ze zijn super leuk om bezig te zien!

De echte kleintjes die jonger zijn dan een jaar houden wij in de winter wel binnen maar van de moment het weer het toelaat gaan zij ook naar buiten.

Ik ga eens naar de foto's zoeken van het verblijf.

Het bestaat uit grijze bakstenen gemetst, daarin isolatie platen en een beschermlaag dat ze de isolatie niet kunnen stuk maken.

Het dak bestaat uit zo'n propyleen plaat, ik weet hiervan wel niet de juiste benaming.

Ik ga eens naar foto's zoeken en plaats ze zo snel mogelijk op het forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeer interesante tekst @NITA,terug al wat wijzer

 

weet dat jullie een mooi buitenverblijf hebben sara

het is jullie fout dat ons sonja dat nu ook wil, :rolleyes: na het zien van jullie schilpadjes

twee jaargeleden , toen we bij jullie waren,is ze op de terugweg beginnen zagen

nu kan ik niet anders meer :huh:

 

we kunnen een trio volwassen overnemen uit frankrijk

deze zijn 15 jaar,en hebben altijd al samen gezeten

 

-hoe hoog moet de afsluiting zijn??

-wat voor mareriaal gebruik ik best als omheining(een draad vind ik zelf niet zo mooi)

-de miniserre die men aanraad,waar het winterverblijf word ingebouwd,hoe groot moet deze zijn

 

hoe zit het met de ondergrond

word daar draad onder gelegd tegen het graven?

 

dank bij voorbaat

 

erwin&sonja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Erwin,

 

Tegen het graven hebben wij een halve meter diep in de grond zo van die zwarte rolboord gestoken (die verkopen ze omdat deze zo sterk zou zijn dat het geen bamboe wortels doorlaat). Zo diep hoeft eigenlijk wel niet, een 30 cm is goed. Maar wij hebben onder het hele hok geen draad gelegd, is niet nodig want zo diep graven ze niet hoor!

 

Als omheining hebben wij van die houten rolboord, zo'n houten paaltjes naast elkaar allemaal. Ik denk dat deze zo'n 30cm hoog is. Dit is normaal voldoende van hoogte omdat ze daar niet aan kunnen klimmen maar wij hebben er draad over gedaan voor onze allerliefste Gini.

 

Het winterhok is een meter op een meter. Dit hangt eigenlijk ook een beetje af van de beschikbare ruimte maar groter is altijd beter. Wij hebben er geen echte serre van maar echt uit bakstenen en isolatieplaten van 5 cm dik en deze steekt 50 cm diep in de grond ook met anti-worteldoek. ZOrg er ook voor dat je het dak van het hok open kan zetten in de zomer want de temperatuur kan er heel hoog in oplopen.

Voor de winter hebben we er een thermo control pro 2 inhangen, hiermee kan je het licht en de warmte regelen om ze te doen ontwaken na een winterslaap en ze voor te bereiden op een winterslaap.

 

Wij hebben ons hok gewoon op de gazon gemaakt en in het nachthok is er gewone aarde in. Niets speciaals alleen dat er een stuk hout in ligt waar ze onder of tegen kunnen kruipen. Buiten staat er hibiscus en lavendel in als plantjes omdat dit niet giftig is voor hun. Ook zeker verschillende schuilplaatsen voorzien zoals bijvoorbeeld oude bloempotten... En schaduwplekken voor de zon in de zomer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×